Monday, April 4, 2011

Langkah 1: Proses Merancang ETR - Tindakan Ketua Panitia (Menggunakan Fail eForm HC-KP)


Dalam langkah ini, penggunaan eForm HC-KP akan membantu Ketua Panitia untuk menjana data ETR Panitia dan ETR individu setiap pelajar berdasarkan rekod keputusan tahun-tahun lepas dan prestasi semasa pelajar (TOV). Langkah ini merupakan langkah yang kritikal dan ianya perlu dibuat dengan teliti supaya sasaran (ETR) yang ditetapkan adalah relevan untuk dicapai dengan prestasi pelajar tahun semasa yang dimiliki.

Lankah-langkah:

1. Setiap kali memulakan fail eForm, helaian "MENU" akan dipaparkan. Lengkapkan maklumat asas yang diperlukan.

2. Dalam helaian "Rekod Keputusan", sila masukkan senarai analisa keputusan tahun-tahun lepas yang terkini. Selain daripada merekod, helaian ini juga berfungsi mengesan keputusan tahun yang terbaik untuk dicabar dalam tahun semasa yang kemudiannya boleh dieksport ke Borang HC1. Sebanyak 10 ruangan disediakan yang mampu merekod pencapaian 10 tahun terkini.

3. Dalam helaian "TOV-ETR HC2", masukkan data markah TOV untuk setiap murid. Pastikan senarai pelajar berkenaan adalah yang terkini. Sila padam nama pelajar yang telah berpindah sekolah dan sebaliknya tambah maklumat pelajar yang baharu masuk.

3. Dalam helaian "eAnalisa HC1", sila tekan butan "IMPORT/JANA" yang disediakan dan pilih butang import untuk mengimport data "Keputusan terbaik" dan seterusnya import data TOV.

4. Kemudian tekan butang "IMPORT/JANA" dan pilih butang "JANA DATA ETR CADANGAN" untuk menjana data ETR cadangan. Ketua Panitia boleh mengubahsuai bilangan gred yang dicadangkan.

5. Setelah berpuashati dengan sasaran panitia (ETR Panitia) tersebut, Ketua Panitia perlu menjana data ETR individu setiap pelajar. Penggunaan eForm HC-KP mampu membantu menjana ETR setiap individu selaras dengan sasaran Panitia yang ditetapkan. Dalam helaian "TOV-ETR HC2", tekan butang "UTILITI" dan klik pada menu 'Import Gred ETR dari Borang HC1". Fail akan menjana gred ETR untuk setiap murid berdasarkan markah TOV dan sasaran Panitia. Sasaran ETR inilah yang perlu dicapai oleh setiap murid supaya ianya selari dengan sasaran Panitia. Justeru guru-guru perlu berusaha untuk membantu pelajar dalam usaha mencapai ETR individu melalui program-program yang sesuai berdasarkan kumpulan sasaran yang dibahagi-bahagikan berdasarkan TOV dan ETR.

6. Setelah gred ETR Panitia dan individu dijanakan diperingkat Panitia, maka sasaran tersebut perlu diperincikan kepada kelas-kelas yang terlibat supaya tindakan klinikal yang sesuai dapat diambil oleh Guru Subjek. Dalam helaian "ETR-TOV Kelas", klik butang "IMPORT KELAS". Fail eForm HC-KP akan memberi output analisa ETR dan TOV berdasarkan kelas dalam jadual yang berasingan. Kemudian input nama Guru Subjek setiap kelas berkenaan dalam ruangan yang disediakan.

7. Output dalam helaian "ETR-TOV Kelas" dengan jelas akan menunjukkan sasaran yang perlu dicapai oleh setiap Guru Kelas yang relevan dengan prestasi semasa pelajar dalam kelas berkenaan.

8. Senarai nama pelajar untuk setiap kelas boleh dijanakan di helaian "Saring Kelas". Dalam kekotak Nama Kelas, pilih nama kelas daripada senarai yang disediakan, kemudian klik butang "KEMASKINI" untuk menjana maklumat yang dikehendaki. Kemudahan "SALIN (COPY)" disediakan untuk memudahkan Guru Subjek menyalin (Copy) dan seterusnya memasukkan (Paste) data berkenaan ke eForm HC-GS untuk dibuat tindakan klinikal.

Cadangan: Setelah fail eForm HC-KP telah dilengkapkan, sebaik-baiknya salinan softcopy fail eForm HC-KP diberikan kepada setiap Guru Subjek untuk memudahkan mereka membuat tindakan susulan.

No comments:

Post a Comment