Sunday, April 10, 2011

Langkah 2: Proses merancang klinikal dan merekod perkembangan pelajar - Tindakan Guru Subjek (Menggunakan eForm HC-GS)

Proses merancang tindakan susulan (klinikal) perlu diambil oleh Guru Subjek (di bantu melalui program Panitia) kerana Guru Subjek lah yang amat mengenali prestasi pelajar mereka masing-masing. Tambahan pula Guru Subjek lah yang bertanggungjawab melaksanakan proses P & P di dalam kelas.

Penggunaan eForm HC-GS akan dapat membantu Guru Subjek mengenal pasti keupayaan setiap pelajar melalui sistem merekod yang sistematik. Penggunaan eForm HC-GS juga akan banyak menjimatkan masa Guru Subjek dalam proses menganalisa dan mengenalpasti keupayaan setiap pelajarnya. Adalah diharap masa yang dijimatkan tersebut dapat dimanafaatkan ke aktiviti-aktiviti pemulihan atau pengayaan.

Langkah-langkah penggunaan eForm HC-GS:

1. Setiap kali memulakan fail eForm HC-GS, helaian "MENU" akan dipaparkan. Lengkapkan maklumat asas yang diperlukan. Kemudian Guru Subjek perlu membuka fail eForm HC-KP yang telah dilengkapkan oleh Ketua Panitia supaya data-data yang berkenaan dapat di "Copy and Paste" masuk ke fail eForm HC-GS (untuk mengelakkan pemasukkan secara manual yang sudah pasti tidak digemari oleh Guru Subjek).

2. Klik tab helaian "ePelunjuran HC3", dan klik pada ruangan nama pelajar yang pertama. Jangan tutup fail ini.

3. Beralih ke fail eForm HC-KP, dan dalam helaian "Saring Kelas", klik pada ruangan Nama Kelas untuk memilih kelas anda. Klik butang "KEMASKINI" untuk mendapatkan output maklumat kelas tersebut. Klik butang "SALIN (COPY)" dan pilih menu "SALIN (COPY) NAMA & MARKAH".

4. Beralih ke fail eForm HC-GS (pastikan helaian "ePelunjuran HC3" dipaparkan), dan klik pada ruangan nama pelajar yang pertama dan seterusnya klik butang "Paste Value". Jika proses yang anda buat betul, nama dan markah TOV pelajar akan di "Paste" kan dalam ruangan yang betul. Proses seterusnya adalah untuk mendapatkan gred ETR setiap pelajar.

5. Beralih semula ke fail eForm HC-KP, klik butang "SALIN (COPY)" sekali lagi dan pilih menu "SALIN (COPY) GRED ETR".

6. Beralih ke fail eForm HC-GS (pastikan helaian "ePelunjuran HC3" dipaparkan), dan klik pada ruangan "Tukar Gred ke Markah Cadangan" untuk pelajar yang pertama dan seterusnya klik butang "Paste Value". Jika proses yang anda buat betul, gred ETR setiap pelajar akan di "Paste" kan dalam ruangan yang betul dan markah cadangan juga akan dipaparkan secara auto. Pada peringkat ini, fail eForm HC-KP bolehlah ditutup (close).

7. Sila teliti gred ETR tersebut, jika terdapat gred ETR yang perlu dibaiki (dinaikkan) mungkin kerana Guru Subjek yakin pelajar berkenaan berpotensi, sila ubah gred ETR berkenaan (namun gred ETR pelajar berkenaan di fail eForm HC-KP tidak perlu diubah).

8. Setelah berpuashati dengan gred ETR berkenaan, sila klik butang "UTILITI" dan pilih menu "IMPORT MARKAH CADANGAN" untuk menjana markah ETR setiap pelajar sesuai dengan gred ETR mereka secara auto. Markah-markah OTI juga akan dijanakan secara auto berdasarkan markah TOV dan bilangan ujian.

9. Dalam helaian "ePelunjuran HC3" juga telah tersedia ruangan-ruangan markah untuk beberapa siri ujian (AR1, AR2, AR3, AR4) yang bakal dilalui oleh pelajar. Ruangan untuk memasukkan gred keputusan sebenar (AR) juga disediakan untuk tujuan perbandingan.

10. Setiapkali selepas sesuatu ujian, Guru Subjek perlu memasukkan markah pelajar untuk digunakan menjana klinikal. Sebanyak 5 helaian klinikal yang terdiri daripada eKlinikal TOV dan eKlinikal Ujian 1 hingga Ujian 4.

11. Klinikal setiap ujian dijanakan melalui butang "UTILITI" dan pilih menu "JANA E-KLINIKAL" dan pilih nama ujian berkenaan. Data pelajar akan disusun berdasarkan prestasi yang paling rendah kepada yang paling tinggi. Kaedah ini akan dapat menarik perhatian secara terus kepada pelajar-pelajar yang lemah kerana kedudukan mereka dibahagian paling atas dalam senarai.

12. Guru Subjek boleh merekodkan sebab-sebab kelemahan / kekuatan yang dikenalpasti dan tindakan susualan yang bakal diambil dalam ruangan yang disediakan.

13. Tindakan susulan seterusnya adalah atas inisiatif Guru Subjek bersama Panitia di sekolah yang berkenaan. Penggunaan eForm Headcount hanya dapat memabantu dari segi penjimatan masa merancang dan seterusnya mengenalpasti kumpulan sasaran untuk tujuan pemulihan atau pengayaan sesuai dengan sasaran ETR panitia dan pelajar.

bersambung..

No comments:

Post a Comment