Friday, April 1, 2011

Setting Macro MS Excel Untuk Menggunakan Pakej eForm Headcount



Fail-fail Pakej eForm Headcount yang dibina menggunakan MS Excel 2003 mengandungi arahan-arahan macro untuk memproses data supaya dapat dikeluarkan output yang diharapkan. Oleh yang demikian MS Excel pada PC / laptop pengguna perlulah disetkan (dicadangkan kepada "Low") supaya membenarkan perlaksanaan macro berkenaan.

Berikut langkah-langkah untuk setkan macro pada MS Excel:

1. MS EXCEL 2003:

Mulakan MS Excel (fail baru), dan klik turutan menu dan pilihan berikut:

Tools > Macro > Security > Low > OK

Tutup fail berkenaan (tak perlu save)

2. MS EXCEL 2007:

Mulakan MS Excel (fail baru), dan klik turutan menu dan pilihan berikut:

Office button > Excel Options > Trust Center > Trust Center Setting > Enable All Macros > OK > OK

Tutup fail berkenaan (tak perlu save)

3. MS EXCEL 2010:

Mulakan MS Excel (fail baru), dan klik turutan menu dan pilihan berikut:

File > Options > Trust Center > Trust Center Setting > Enable All Macros > OK > OK

Tutup fail berkenaan (tak perlu save)

Untuk memastikan macro telah disetkan dengan betul, menu pengenalan untuk pengguna berdaftar akan dipaparkan setiap kali fail eForm dibuka (open). Jika menu pengenalan tersebut tidak ditunjukkan, maka arahan setkan macro ke level yang sesuai belum berjaya. Image di atas menunjukkan contoh menu pengenalan eForm HC-KP 2011.


No comments:

Post a Comment