Saturday, April 2, 2011

Carta Alir Proses Penggunaan Pakej eForm Headcount



Pakej eForm Headcount 2011 adalah borang-borang elektronik yang dibina menggunakan MS Excel 2003 untuk mengumpul data dan seterusnya memproses data-data tersebut untuk menghasilkan output yang diharapkan secara cepat, tepat dan mudah disimpan untuk rujukan semasa dan akan datang dan seterusnya diambil tindakan.

Pakej eForm Headcount untuk sekolah rendah terdiri daripada 6 fail MS Excel 2003 iaitu:

a) eForm Headcount KP (Ketua Panitia)
[sebagai Borang HC 1 dan HC2]

b) eForm Headcount KP-Matematik (Ketua Panitia Matematik)
[sebagai Borang HC 1 dan HC2]

c) eForm Headcount GS (Guru Subjek)
[sebagai Borang HC 3]

d) eForm Headcount GS - Matematik (Guru Subjek Matematik)
[sebagai Borang HC 3]

e) eForm Headcount SU (Setiausaha)
[sebagai Borang HC 4]

f) eForm Headcount GPD (Graf Prestasi Diri)
[sebagai Borang GPD]

Setiap fail dibina berasingan untuk membolehkan dikendalikan secara berasingan oleh mereka yang berkenaan namun data-data daripada suatu fail ke suatu fail boleh 'diimport' (melalui kaedah Copy & Paste) jika ianya releven. Contohnya, data dari helaian "Saring Kelas" pada fail eForm HC-KP boleh di paste masuk ke helaian ePelunjuran HC3 pada fail eForm HC-GS.

Fail eForm HC-KP(Mat) dan fail eForm HC-GS(Mat) dibina khas untuk Ketua Panitia dan Guru Subjek Matematik kerana subjek ini menggunakan sistem graf dalam menentukan gred yang betul. Justeru fail ini akan mempertimbangkan markah kedua-dua kertas (Kertas 1 dan Kertas 2) dalam menentukan gred. Ciri-ciri ini akan lebih memudahkan Panitia Matematik menganalisa dan merancang tindakan susulan ke kumpulan sasaran (setakat ini penulis belum menemui program headcount yang mampu mempertimbangkan kedua-dua kertas Matematik dalam menentukan markah ETR individu yang sesuai/relevan, inilah menyebabkan penulis bermotivasi menghasil pakej eForm Headcount untuk Matematik ini - boleh dijadikan sebagai bahan penghasilan untuk memohon Guru Cemerlang DG48 ....hehehe).

Pada awalnya, pakej eForm Headcount dibina atas permintaan rakan-rakan dari sekolah rendah supaya dapat mempermudahkan urusan pengiraan, perancangan dan penyimpanan rekod yang berkaitan dengan Program Headcount. Kini Pakej eForm Headcount juga terdapat dalam versi sekolah menengah.

Namun oleh kerana penulis tidak pernah mengikuti sebarang kursus/taklimat mengenai Program Headcount, semua konsep headcount yang penulis gunapakai adalah berdasarkan pemahaman penulis terhadap bahan-bahan edaran kursus yang diberi oleh rakan-rakan yang terlibat dengan kursus/taklimat Program Headcount dan juga kajian ringkas penulis melalui beberapa blog/website yang berkaitan. Oleh itu, jika rakan-rakan yang pernah mengikuti kursus/taklimat berkaitan Program Headcount menemui sesuatu konsep yang bercanggah dengan apa yang penulis gunakan, maka konsep pada rakan-rakanlah yang benar dan mohon dapat dimaklumkan segera kepada penulis untuk tujuan penambah baikan Pakej eForm Headcount ini.

No comments:

Post a Comment